Erbjudande 2023

Välkommen till Stora Planteringsveckan 2023!

Den 2-10 september är det dags för sjätte upplagan av kampanjen som boostar din höstförsäljning!
Tillsammans lyfter vi trädgårdsbranschen och får ett helt annat genomslag än när vi agerar var för sig.

Anmäl din butik till Stora Planteringsveckan 2023 genom att mejla till hej@storaplanteringsveckan.se eller ringa projektledare Karina Brozinic på telefon 073-241 4849.

I år är vår ambassadör Anders Stålhand, uppskattad trädgårdsprofil från TV-program som ’Äntligen Hemma’, ’Mandelmanns’, ’Nyhetsmorgon’ och nu senast i ’Sommaren i Grums’. Han är även flitig skribent som trädgårdsexpert i Allt om Trädgård och boken ’Skörda nya smaker’. Anders hjälper oss att sprida budskapet om hösten som en fantastisk trädgårdstid och planteringssäsong.

Vi erbjuder även två filmer för sociala medier där både Anders och vår projektledare Karina Brozinic, gör höstarrangemang i krukor, samt planterar en löklasagne.

Vi gör också en fortsatt satsning på de norra delarna av vårt land genom annonsering i Trädgård Norr. Att plantera på hösten är verkligen att rekommendera för hela landet – även i norr!

Läs hela årets erbjudande nedan, och Välkommen med din anmälan!

Årets erbjudande till landets trädgårdsbutiker

  • Ett koncept för ökad höstförsäljning.
  • Tillgång till logotyp och grafisk manual.
  • Plats under rubriken ”Hitta ditt lokala arrangemang” på Stora Planteringsveckans hemsida.
  • PR-arbete för konceptets synlighet i media. Vi skickar även pressmeddelanden till lokala medier i områden där vi har anslutna butiker, inklusive uppgift om vilka butiker i närområdet som medverkar i konceptet.
  • Bilder och texter för fri användning inom ramen för Stora Planteringsveckan.
  • Videor för alla medverkande parters hemsidor och sociala plattformar. I år medverkar Anders Stålhand och Karina Brozinic i korta filmer för sociala medier. Vi har även en lite längre film som är lämplig att visa i butik.
  • Färdiga tipspromenader för lokal och nationell tävling, en för vuxna och en för barn.
  • Förslag på teman och aktiviteter som lockar kunder till butiken.
  • Mall för pressmeddelande som varje butik kan anpassa och skicka till sina lokala medier inför Stora          Planteringsveckan. Syftet är att locka medierna att bevaka evenemanget.
  • Material om Årets höstfröjd: logotyp, bilder, text, presentationsfilm med Anders Stålhand.
  • Nyhetsbrev löpande med tips och uppdateringar om vad som händer i projektet.
  • Uppdateringar på Stora Planteringsveckans hemsida, facebook och instagram.
  • Erbjudanden/tips från leverantörer av växter om vad som är särskilt fint inför veckan.

Annonsering

Allt om Trädgård nr 13, utgivning 18 augusti, helsida
Allers Trädgård nr 9, utgivning 11 augusti, helsida
Trädgård Norr, nr 4, utgivning 11 augusti, halvsida
Annonsering/sponsrade inlägg i sociala medier

Butiksmaterial

  • Annonsoriginal
  • Digitala banners/sidfot för mail m.m.

Original till skyltar/affischer, bl.a.:

  • Affisch för trottoarpratare, 70×100 cm
  • Affisch för trottoarpratare, 50×70 cm
  • Infoblad/flyer i A6-format att dela ut under säsongen i butik för att informera om Stora Planteringsveckan
  • Skylt i A4-format med våra bästa argument för höstplantering
  • Skyltar i A4-format att placera bland olika typer av växter i butiken, för att tydliggöra och påminna om att det här är växter som med fördel kan planteras på hösten, 8 stycken olika.
  • Skylt i A4-format att placera i butik med information om Årets Höstfröjd 2023
  • Skyltar i A5-format om tidigare Årets Höstfröjder, 2 stycken olika.

Paket med tryckt material – Beställ senast 15 juli!

Att trycka och skicka butiksmaterial som inte kommer till användning går inte att försvara, varken ekonomiskt eller hållbarhetsmässigt. Därför trycker vi bara upp till dig som verkligen vill ha tryckt material från oss. Du betalar självkostnadspris, ca 1.500 – 2 000 kr + moms/paket, fritt din butik. (Vi reserverar oss för slutpriset, då inflationen medför ständiga höjningar av både papper, frakt m m.)

Obs! Vi skickar enbart ut tryckt material inom Sverige.

Paketet innehåller:

  • 2 st affischer 70×100 för trottoarpratare
  • 2 st affischer 50×70 för trottoarpratare
  • Skyltar i A4-format för placering bland olika växtgrupper i butik, 2 st av 8 olika, totalt 16 st.
  • Skylt i A4-format för Årets Höstfröjd 2023, 1 st.
  • Skyltar i A5-format för Årets Höstfröjd tidigare år, 2 st olika.
  • 300 flyers i A6-format med information om Stora Planteringsveckan, att dela ut inför veckan

Banderoll – i år skickar vi inte ut banderoller!

Vi ämnar se över vår grafiska profil, och då pausar vi nyinköp av banderoller. Det går jättebra att använda de banderoller man har. Inget är bestämt om grafiska profilen än.

Deltagaravgift per butik

Grundavgiften gäller för deltagande i kampanjen Stora Planteringsveckan 2023. Man betalar per butik. Avgift för tryckt butiksmaterial och banderoll tillkommer vid beställning. Butiker som redan är medlemmar i Blomsterlandet eller Sveriges Trädgårdsmästare behöver inte anmäla sig separat, eller betala deltagaravgiften – det är ombesörjt genom ert medlemskap. Det samma gäller om din butik även är sponsor till Stora Planteringsveckan.

Deltagaravgiften är 2 500 kr exkl. moms.

Detta förväntar vi oss av dig:

  1. Att du delar vår bild av vad Stora Planteringsveckan är och ska vara, se hemsidan och Ramverk Stora Planteringsveckan.
  2. Att du i din butik arrangerar Stora Planteringsveckan i enlighet med intentionerna.

Om Årets höstfröjd

Årets höstfröjd har blivit en uppmärksammad kampanj, och har visats i direktsändning i TV4 Nyhetsmorgon. Information om vilken växt som är Årets höstfröjd 2023 får anslutna butiker i juni månad. Detta för att kunna beställa hem växten i tid. För att inte effekten vid släppet ska utebli måste vi dock fram tills dess hjälpas åt att hålla valet inom en så snäv krets som möjligt.

I år tänker vi inte hålla på släppet in i det sista, för att vi tror att det finns en större vinst i att hinna arbeta upp ett sug efter att köpa Årets Höstfröjd.  I sann Stora Planteringsveckan-anda tar vi ansvar för släppet tillsammans. Vid givet klockslag sprider vi presentationsfilmen med Anders Stålhand och annat material om Årets höstfröjd i våra respektive kanaler. Från centralt håll skickar vi även ut ett pressmeddelande. Film, text och bilder (på höstfröjd och på Anders) kommer att finnas tillgängligt på sidan för butiksmaterial från juni månad.

Årets höstfröjd är en växt som förgyller hösten och starkt bidrar till årstidens trädgårdslust och trädgårdsglädje. Inte sällan kommer det att handla om en växt som är lätt att missa för den som bara besöker trädgårdsbutiker på våren.

Ni är alla varmt välkomna att föreslå växter som är värda utmärkelsen framöver. Skicka förslag till hej@storaplanteringsveckan.se. Årets höstfröjd utses av Stora Planteringsveckans referensgrupp och projektledare.